Elk jaar, bij aanvang van het winterseizoen, worden alle uitvoerders van de winterdienst op Brussels Airport opgetrommeld voor een generale repetitie. De machines worden van stal gehaald, de taken overlopen en de procedures getoetst om zeker klaar te zijn voor de eerste sneeuw.
De belangrijkste schakels in heel deze keten zijn de uitvoerders. We volgen één van de anciens tijdens deze simulatie-oefening. Emiel is een uitvoerder van het eerste uur en ondertussen doorgegroeid naar konvooileider.
Werker
Aan het woord

Emiel de vocht
°1961
Woonplaats: Sint-Katelijne-Waver
Beroep: Groenteteler (veldsla en pastinaak)
Vennoot sinds: 2009
In 2009 waren de prijzen voor groenten slecht. Op dat moment las ik in Boer&Tuinder een oproep van WERKERS waarbij landbouwers gezocht werden voor de winterdienst op de luchthaven. In de winter is er sowieso minder werk. Samen met mijn broer heb ik mij ingeschreven.
In het begin deden we het vooral om wat bij te verdienen. Ondertussen is het een uit de hand gelopen hobby geworden. In elk geval, we vinden het ook nog altijd leuk. Iedereen kent iedereen, zeker de oude garde. Er zijn verschillende collega’s uit mijn regio. Zelf heb ik er ook enkele aangebracht door reclame te maken op de veiling.

Van chauffeur naar konvooileider
Ik ben nu konvooileider van konvooi 4. Dat betekent dat ik de ploeg op de runways (=start- en landingsbanen) moet aansturen en communiceren met de toren. Ik ben begonnen op de bulldozer. De luchthaven heeft vrij snel geïnvesteerd in gespecialiseerd materiaal . Na een tijd te werken als reservekonvooileider, ben ik gepromoveerd tot konvooileider.
Hiervoor had ik luchthavenrijbewijs type B nodig, om te kunnen communiceren met de luchtverkeersleiding in de toren. In begin was dat Engels heel moeilijk voor mij en kreeg ik het warm en koud tegelijk als ik moest praten over de radio. Mijn broer heeft hetzelfde rijbewijs en onderweg naar hier overlopen we welke engelse termen we moeten zeggen aan de toren. Eens we vertrokken zijn met onze voertuigen valt de stress weg en gaat het vlot.
“Je hoopt echt op sneeuw zodat we mogen uitrukken.”
Je hoopt echt op sneeuw zodat we mogen uitrukken. De eerste jaren dat de nieuwe voertuigen er waren hebben we die regelmatig kunnen gebruiken en moesten we hard werken maar de voorbije jaren heeft het niet zo veel meer gesneeuwd. Een nadeel is dat die voertuigen heel de zomer stil staan en het bij de eerste test wel spannend is of ze zullen starten of niet. Dan rekenen we op de mannen van de garage en hopen dat zij ons kunnen en willen helpen.
Het mooiste aan dit werk is de kameraadschap. Het is een echte vriendengroep. Iedereen kan het met iedereen vinden. Er wordt dikwijls gelachen, maar als er gewerkt moet worden, wordt er gewerkt. Vroeger mocht ik zelf rijden met het voertuig wat ik heel plezant vond. Nu als konvooileider zit ik bij in het voertuig en rijdt er iemand anders. Mijn taak is vooral om te coördineren, alles in de gaten te houden en te communiceren met het konvooi en de toren. Dat rijden mis ik toch wel een beetje. Aan de andere kant; nu heb ik net als alle grote meneren mijn eigen chauffeur.

Winterdienst op BAC
Omdat WERKERS in Aanneming een grote expertise heeft en een lange ervaring in winterdienst voor openbare besturen en privé doet Brussels Airport Company (BAC) nu al heel wat jaren ook een beroep op ons voor het sneeuw en ijsvrij houden van de volledige luchthaven in Zaventem. Niet enkel de toegangswegen en de parkings maar ook de start- en landingsbanen (airside) worden toevertrouwd aan WERKERS.
Deze belangrijke en omvangrijke taak wordt uitgevoerd door een team van 120 vennoten en 4 coördinatoren die in een ploegensysteem zorgen voor een volcontinue permanentie. Bijzonder aan de luchthaven is dat niet overal elk product gebruikt mag worden. Waar gemeenten vaak pekel en zout gebruiken, zal hier eerder beroep gedaan worden op speciale vloeistoffen. De wegen rond de luchthaven worden gestrooid met zout en indien nodig wordt de sneeuw met schaven geruimd. Dankzij Werkers gaat die vlieger dus altijd op.

